Nieuwsbrieven versturen is een razend populaire marketingactiviteit dat sinds het begin van de web bestaat. We kennen het allemaal wel, nieuwsbrieven van bedrijven met aanbiedingen, nieuwe producten of nieuwtjes. Bewust en onbewust nemen we veel informatie tot ons op van zulke e-mails. Vaak belanden die mailtjes in de prullenbak, ook vaak genoeg wordt op geklikt op nieuwsbrieven om meer te lezen over een bepaald onderwerp.

Wat is e-mailmarketing

Simpel gezegd is e-mailmarketing het gebruik van e-mail om producten of diensten te promoten. Maar een betere definitie van e-mailmarketing is het gebruik van e-mail om relaties met potentiële klanten of klanten te ontwikkelen. E-mailmarketing is een segment van internetmarketing, dat online marketing omvat via websites, sociale media, blogs en meer. Het is in wezen direct mail die elektronisch wordt gedaan in plaats van via de post.

Is e-mailmarketing nog relevant en effectief?

In een tijdperk van social media is het makkelijk om e-mail marketing af te schrijven, maar statistisch gezien zien we een heel ander verhaal:

  • 91% van de e-mailgebruikers controleert hun e-mail minstens één keer per dag
  • E-mailmarketing levert een indrukwekkende € 42 op voor elke bestede € 1 (1:42 ratio)
  • 59% van de respondenten zegt dat e-mail hun aankoopbeslissingen beïnvloedt
  • E-mailmarketing heeft een gemiddelde conversiepercentage van 2,3%, vergeleken met 1% voor sociale media.

Nieuwsbrieven inzetten

Het versturen van nieuwsbrieven is de meeste gebruikte vorm van e-mailmarketing. Zo heb je ook andere vormen van emailmarketing zoals klanttevredenheidsonderzoeken of aankoopbevestigingen. In de loop van de jaren is e-mail marketing sterk veranderd. Zo is er qua wet-en-regelgeving verandert naar wie je een mail mag sturen en is de inhoud van marketing e-mails veranderd. Nieuwsbrieven mogen alleen worden gestuurd naar bestaande klanten die iets in het verleden hebben afgenomen en personen die toestemming hebben gegeven voor het verzenden van nieuwsbrieven.

Deze groep heeft al kennis gemaakt met jouw onderneming en heeft dus waarschijnlijk ook interesse in wat jouw bedrijf aanbiedt. Hierdoor is jouw nieuwsbrief relevant voor de ontvanger en kan het tot vervolgacties leiden zoals een klik naar je website en eventueel een aankoop.

Mailchimp gebruiken voor jouw emailcampagnes

Het grote voordeel van e-mailmarketing is dat je zelf heel gemakkelijk een campagne kan starten. Dankzij veel handige e-mailprogramma’s zoals Mailchimp kan je binnen een korte tijd duizenden mensen bereiken met jouw content. In dit artikel behandelen wij Mailchimp, aangezien wij zelf werken met Mailchimp en dit een van de meest gebruikte programma’s is voor nieuwsbrieven. Mailchimp is simpel in gebruik, waardoor het toegankelijk is voor iedereen.

Op www.mailchimp.com kun je een account aanmaken en starten met jouw e-mailmarketingcampagne. Op Mailchimp wordt er een database bijgehouden met alle e-mailadressen die jij daar in stopt. Dat kan automatisch gaan, doordat bijvoorbeeld een bezoeker via de website zich aanmeldt voor een nieuwsbrief, een account aanmaakt of een aankoop doet. Ook kun je handmatig e-mailadressen invoeren.

Nadat je een mailinglist hebt, een lijst met e-mailadressen, kan je daar een nieuwsbrief naar sturen. Via het programma maak je een template met inhoud, zoals aanbieding, foto’s etc. Deze kan je vervolgens sturen naar je mailingslist. Je kunt ook nieuwsbrieven alvast aanmaken en op een later moment sturen. Zo kun je wekelijks je mailinglist een nieuwsbrief sturen.

E-mailmarketing uitbesteden

Zie je de nut van e-mailmarketing wel in, maar heb je geen tijd om zelf een campagne te maken? Bij Nano Web staan wij klaar om jouw campagne te lanceren. Wij nemen alle e-mailmarketing werkzaamheden uit handen en kunnen op basis van jouw wensen een campagne starten. Neem vandaag nog contact met ons op voor de mogelijkheden.