Een zo hoog mogelijke positie in Google ìs voor elke onderneming of website een doel. Een hoge positie zorgt namelijk voor bezoekers en potentiële leads Zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO, is een verzamelnaam voor alle mogelijke toepassingen die je kunt uitvoeren om een betere Google positie te krijgen. Hoger in Google komen kan op verschillende manieren. In dit artikel behandelen we SEO. SEO is de organische manier (dus onbetaald) om een betere positie in de zoekresultaten van Google te krijgen en is dus heel waardevol voor je website.
Hoe werkt Google?
Eerst even kort een uitleg over hoe Google werkt. Hoe bepaalt Google welke webpagina relevent is bij een zoekopdracht? Er zijn soms wel miljoenen webpagina’s die getoond worden, en daarvan wordt er een selectie gemaakt wie er op de eerste of tweede pagina komt. Google gebruikt, net als de meeste zoekmachines, geautomatiseerde programma’s die spiders of crawlers worden genoemd, om de zoekresultaten te genereren. Deze crawlers gaan het internet af en komen zo op jouw website terecht. Ze bekijken de webpagina’s en volgen weer andere links op jouw website. Deze informatie, samen met de inhoud van de webpagina’s, wordt naar Google gestuurd voor hun Google Zoeken-index. Dit proces wordt indexering genoemd. De Google Zoeken-index omvat honderden miljarden webpagina’s. Bij een bepaalde Google zoekopdracht wordt het rangschikkingssysteem gebruikt en worden webpagina’s getoond met de meest relevante inhoud. De positie van je website wordt bepaald door dit rangschikkingssteem.
Om hoogin Google te komen moet je de juiste activiteiten uitvoeren om je website te ‘optimaliseren’ . Google geeft jouw website een hoge indexering score als de inhoud van je webpagina waardevol is en de techniek achter je website goed is. Hoe krijg je waardevolle content? Hiervoor hebben we een checklist gemaakt:
10 tips SEO checklist
1. Bepaal wat de hoofdonderwerpen zijn op je website en wie je doelgroep is. Op basis van deze informatie kan je gerichter informatie leveren.
2. Schrijf goede teksten met uitgebreide informatie over de hoofdonderwerpen op je website. Content is een van de belangrijkste factoren om een goede ranking te krijgen.
3. Verbeter je website/pagina snelheid. Verklein bijvoorbeeld afbeeldingen en gebruik een caching plugin. Heb je een WordPress website, dan raden wij WPRocket aan. Over de website snelheid hebben we een artikel geschreven. Lees hier meer.
4. Verdeel je pagina inhoud met header tags. Gebruik bijvoorbeeld <h1> voor de pagina titel, <h2> voor subtitels en <p> voor paragraven.
5. Begin met het schrijven van blog artikelen op je website. Probeer wekelijks een aantal artikelen te publiceren. Hierdoor bevat je website meer relevante artikelen over je hoofdonderwerpen.
6. Gebruik uitgaande links op je pagina’s of blogartikelen. Zoekmachines zien uitgaande links als bron van betrouwbaarheid.
7. Optimaliseer je website voor mobiele schermen. Maak je website responsief en leesbaar op andere apparaten.
8. Verwerk specifieke keywords in je teksten.
9. Maak je gebruik van een WordPress website, download dan de plugin Yoast. Met deze plugin kun je gemakkelijk metatitels en metabeschrijvingen toevoegen en de SEO score van je website zien.
10. Zorg ervoor dat bezoekers op een https:// verbinding je website bezoeken. HTTPS is namelijk een rankingsfactor.
Klaar voor een vliegende SEO start? Bekijk hier ons voordelige SEO-pakketten.
Wil jij ook profiteren van een snelle website?
Als je jouw site door Nano Web laat maken wordt deze volledig ter waarborging van de snelheid geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat jouw bezoekers niet wegjaagt worden met te lange wachttijden. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Je kunt vrijblijvend +3115 200 2160 bellen voor meer informatie, of vraag een vrijblijvende offerte aan op onze website.