Online adverteren
Online adverteren, wanneer en hoe doe ik dat? Als je eenmaal een website online hebt, komt de volgende stap: Verkeer krijgen op de website. Er zijn meerdere manieren om dit te realiseren. In eerste instantie word er vaak gedacht aan zoekmachine optimalisatie (SEO) om zo veel mogelijk klanten aan te trekken. Een andere mogelijkheid is online adverteren, waar we in dit artikel uitgebreid op in zullen gaan.
1. Adverteren in Google (SEA)
Is het je wel is opgevallen dat er naast de bovenste zoekresultaten in google <strong> Advertentie </strong> staat? Dit komt omdat dit een betaalde advertenties zijn, een geval van online adverteren. Betaald adverteren op zoekmachines, word SEA genoemd: Search Engine Advertising. Zoekmachine optimalisatie speelt in deze manier van gevonden worden geen rol, geld wel. Het is namelijk een systeem dat werkt met cost per click(cpc) voo zoekwoorden. Dit wil zeggen dat je bij deze manier van online adverteren betaald voor elke bezoeker die via deze betaalde zoekwoorden op jouw website terecht komt. De hoogte van jouw positie in het cpc systeem word bepaald door de prijs die jij per click betaald. Hoe ver je kan komen met een cost per click bedrag, word geheel bepaald door het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden. Populaire zoekwoorden kosten een stuk meer dan zoekwoorden waar bijna nooit iemand naar zoekt. Dit maakt deze manier van online adverteren vaak ingewikkeld voor mensen die nieuw zijn in deze markt. Het instellen van je advertenties in google word allemaal geregeld in google ads, waar je via de zoekwoorden tool ook eenvoudig inzicht krijg in de cpc van jouw zoekwoord.
Adverteren in de Google Displays
Een andere mogelijkheid van online adverteren met Google is via de Displays. Deze manier van adverteren ken je waarschijnlijk al wel. Je zoekt naar een bepaald product, komt op een andere website en het eerder gezochte product komt weer in beeld in de vorm van een advertentie. Dit is waarschijnlijk een google display advertentie. Door deze manier van adverteren kun je tekst en beeldadvertenties tonen aan klanten die geinteresseerd zijn in jouw product. Met een netwerk van meer dan twee miljoen websites is dit een zeer geschikte manier van online adverteren, met een groot bereik.
2. Social media marketing
Met de enorme groei van social media de afgelopen jaren zijn ook de mogelijkheden om online te adverteren hier toe genomen. De bekendste kanalen op te adverteren op social media zijn facebook en instagram. Met veel gebruikers die dagelijks op deze platformen komen, is het publiek enorm groot. Online advereren op deze kanalen gaat ook via een cost per click systeem. Een groot voordeel van deze kanalen is de mogelijkheid om te adverteren op hele specifieke doelgroepen. Er kan geselecteerd worden op de eigenschappen als geslacht, leeftijd, regio en interesses. Zo kun je tijdens het online adverteren focussen op de doelgroep die mogelijk ook interesse heeft in jouw product en laat je voor jou niet relevante mensen buiten beschouwing.
Een ander groot voordeel van social media marketing is de opmaak die je mee kunt geven aan de advertenties. Waar je in google alleen op link geselecteerd word, kun je bij deze manier van online adverteren de klant aantrekken met mooi gedesignde posts of aantrekkelijke videos. Ook kan er met verschillende doelen geadverteerd worden: Meer verkeer naar de website, branding, meer fans of volgers generen, meer sales genereren. Al deze opties maken social media marketing heel effectief als manier van online adverteren.
Linked adverteren valt ook onder social media marketing, al heeft dit een wat zakelijker karakter. Linkedin is het grootste zakelijke sociale netwerk dat er bestaat, wat het voor B2B adverteren dus een hele aantrekkelijke manier van online adverteren maakt. Linkedin adverteren is een beetje te vergelijken met de manier van adverteren op facebook, een cpc systeem met uitgebreide targetingmogelijkheden. Maar door het zakelijke karakter voor B2B in veel gevallen interessanter dan facebook.
3. Vergelijkers en online marktplaatsen
Online adverteren op marktplaatsen is ook een mogelijkheid die veel rendement kan opleveren. Je treft de klant hier namelijk op het juiste moment: Ze zijn bereid om iets te kopen. Deze manier van online adverteren kan op verschillende platformen worden toegepast. Zo is het mogelijk om te adverteren op een aantal van de grootste online platformen van Nederland. Denk hierbij aan bol.com en marktplaats. Met een enorm aantal bezoekers heb je hier een groot bereik. Op marktplaats word adverteren via de admarkt gedaan via een cpc systeem, waar je zelf kunt bepalen hoe hoog je wilt inzetten om klanten binnen te halen. Bol.com heeft sinds 2017 de mogelijkheid aangeboden om via hun gesponsorde producten service online te adverteren. Een goede mogelijkheid voor veel ondernemers.
Oneindig veel mogelijkheden
De mogelijkheden in online adverteren zijn werkelijk oneindig. Naast google zijn er namelijk nog meer zoekmachines waar u op kunt adverteren, bing bijvoorbeeld. Daarnaast is youtube ook een platform waarop veel advertentiemogelijkheden zijn. Bijna al deze platformen hebben naast het normaal benaderen van klanten ook mogelijkheden tot remarketing. Remarketing wil zeggen dat je bezoekers van je website na het bezoeken van je website opnieuw benaderd. Deze remarketing werkt via andere websites en is een laagdrempelige manier van online adverteren. Het komt niet als irritant over op de klant en kan leiden tot een hoge conversie.
Op zoek naar de perfecte campagne voor jouw bedrijf?
Ben je na het lezen van deze post wat beter op de hoogte van de mogelijkheden van online adverteren, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Geen zorgen, bel ons gerust even op of stuur ons een berichtje via onze contact pagina. Wij geven graag vrijblijvend advies en denken graag met je mee. Het ene bedrijf is het andere bedrijf namelijk niet. Wat voor het ene bedrijf een goede manier van adverteren is, kan voor de ander niks opleveren. Vraag het ons gerust!